Fietsaccukastje.

Een fietsaccukastje, want waar laat je ze anders ?

fietsaccukastjeMet de komst van onze e-bike kregen we natuurlijk ook een fietsaccu. En waar laat je die dingen ?
In het begin gingen ze op een lege plank in de boekenkast.
Maar dat vonden we toch niet mooi.
En verder was er in huis niet echt een plek waar we ze wel konden laten.
Bovendien moeten ze regelmatig aan de lading, en de laadtijd van die dingen is als ze helemaal leeg zijn toch snel een uurtje of 5.

Dus het plan kwam al snel om een apart fietsaccukastje te maken voor de accu’s.

Naast de meterkast was nog een plekje vrij waar ik ze zou kunnen plaatsen.
Natuurlijk moeten ze er ook gewoon opgeladen kunnen worden.
En vanuit de meterkast is het makkelijk om een extra stopcontact te plaatsen.

Maar het vervelende van onze accu’s is dat ze op de “kop kant” de aansluiting hebben voor de laadstekker.
En daar zet je nu juist de accu’s op als je ze rechtop staand wilt opbergen.
Bovendien worden de accu’s tijdens het opladen warm, dus die warmte moet wel weg kunnen.
Anders zou je de accu kunnen beschadigen tijdens het opladen.

Het resultaat.

fietsaccukastjeHet resultaat van het fietsaccukastje is poging twee.
De eerste poging was een versie met een apart vak voor de lader naast de twee accu’s
Maar dat maakte de vakken voor de twee accu’s zo krap dat ze er lastig in en uit te krijgen waren.
Bovendien was ik bang dat de accu’s helemaal klem zouden komen te zitten tijdens, of vlak na, het laden.
Want door de warmte zouden de accu’s toch uit kunnen zetten.

Van deze eerste poging zijn geen foto’s meer.

Dus voor het tweede fietsaccukastje maar weer terug naar de bouwmarkt.
Plaatje mdf gehaald, en aan de slag.
Goed uitmeten hoe groot de achterste plaat moet worden, hoe breed, hoog en dik zijn de accu’s.
En hoe groot is de lader van de accu als die er onder in een eigen bakje opgeborgen kan worden.

Daarna alles zorgvuldig gezaagd. De randen van de plankjes even opgeschuurd met een houtvijl en wat schuurpapier.
Daarna alles los op en in elkaar gelegd om te kijken of de accu’s er in passen.

fietsaccukastje

Opladen.

Om de accu’s op te laden is er dus een sparing aan de onderkant van de vakken waar de accu’s in gaan.
Daar kan de stekker van de lader tussendoor om in de accu te worden aangesloten.
Ook heb ik de twee vakken waar de accu’s in gaan voorzien van een gleuf aan de onderkant.
Op die manier kan er koele lucht van onderaf binnen komen, en de warme lucht aan de bovenkant weer uit.
Zo hoop ik dat de accu’s niet al te warm worden tijden het opladen.

De vakken heb ik bekleed met een soort vilt wat ik nog had.
Zo worden de accu’s niet beschadigd bij het in en uit halen.

Verven.

Voor klusjes als dit koop ik altijd de grondverf van de action.
Goedkoop, en dekt in twee lagen op kaal mdf prima.
Twee lagen, want dan weet je zeker dat er een mooie deklaag is voor de glanslaag die er daarna overheen gaat.

Voor de glanslaag heb ik huisverf van de gamma gebruikt.
De schroeven heb ik verzonken in het mdf, maar niet af geplamuurd.
Dit vind ik helemaal niet erg.
Bovendien ben ik niet zo’n ster in het af plamuren.

Een fietsaccukastje.

In totaal heb ik het kastje maar twee lagen glansverf gegeven.
Dat maakt het wel helemaal strak.

Het kastje is dus aan de zijkant van de meterkast gekomen.
Onder het kastje heb ik een dubbel stopcontact geplaatst.
Op die manier kunnen beide accu’s tegelijk worden opgeladen.
Ook al zal dat in de praktijk niet zo snel gebeuren.

fietsaccukastje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: