Mais.

Mais is een graan soort.

Mais heeft ronde, gele korrels die op lange, kegelvormige kolven groeien met een omhulsul van bladeren.
De plant is inheems in Amerika.
mais
Hoewel mais een graansoort is wordt het ook gewoon gegeten als een soort groente.
De soort die we eten is suikermaïs.
In de winkel vind je het terug in verschillende vormen, zoals: kolven, korrels, cornflakes, maïzena en popcorn.
Maar het wordt ook verbouwd voor dierenvoeder.
Dit is wel een heel andere soort dan die wij eten.

We eten er best veel van.

Zonder dat we het eigenlijk beseffen, eten we met zijn allen onwijs veel maïs.
Het wordt door de voedselindustrie nét zoveel verwerkt als rijst.
Natuurlijk kennen we de verse kolven, de potten en blikken, maar een dagelijkse portie cornflakes bestaat er ook uit.
En in vind je meer maïsproducten dan je denkt: maïzena, popcorn, polenta, maïsmeel, maar ook veel producten met kunstmatige en natuurlijke zoetstoffen, zoals maïsstroop en maïs-moutstropen.
Ook worden diverse E nummers uit maïs gemaakt.

Is het gezond ?

Het heeft erg veel gezonde voordelen. Een verse maïskorf bestaat voor 15% uit water.
Het bestaat per 100 gram uit ongeveer 78% koolhydraten ( in de vorm van zetmeel) 11% vet en 13% eiwitten.
Maïs bevat ontzettend veel voedingsvezels, zo’n 3 gram, dit is 12% van wat wij ongeveer per dag nodig hebben.
Alhoewel je het wel zou denken, vanwege de koolhydraten en fructose ( 3,2 gram fruitsuikers per 100 gram) is maïs geen dikmaker.
Het bevat erg veel voedingsvezel, wat de spijsvertering reguleert en zorgt voor een goede balans in de bloedsuikerspiegel.
Dit komt ook mede dankzij de aanwezige vitamine B en de eiwitten.
Het is een gezond tussendoortje. Het absorbeert overtollig cholesterol, wat een gunstige invloed heeft op hart en bloedvaten.

Maïs bevat veel mineralen. Het bevat veel natrium, kalium, en is zeer rijk aan ijzer, fosfor en magnesium.
Aan vitaminen is maïs wat minder rijk bedeeld, maar het bevat wel wat vitamine A en C en B vitaminen.

Maïs is bijzonder rijk aan antioxidanten. Bijvoorbeeld carotenoïden, een antioxidant die het verouderingsproces tegen kan gaan.
Er zit tevens een fytonutriënt in maïs dat een gunstige werking heeft op de bloeddruk.
Fytonutriënten zijn bioactieve stofjes in planten die een positief effect hebben op het menselijk lichaam.

Maïs bevat gluten, maar deze is totaal anders van samenstelling dan het gluten uit andere graansoorten zoals tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut.
De gluten in maïs veroorzaken geen voedselintoleranties ( Coeliakie) en wordt daarom ook gewoon beschouwd als een glutenvrij meel. ( maïsmeel en polenta)

Productie

Mais wordt 1 keer per jaar gezaaid en heeft een groeiperiode van gemiddeld 120 dagen. Het gewas heeft tijdens de groei veel warmte en licht nodig. De planten kunnen niet goed tegen nattigheid. De oogst is tussen augustus en oktober. Mais wordt onrijp geoogst.

Bewaren

Gedroogde maiskorrels blijven langer houdbaar als je ze koel, donker en droog bewaart.
Verse mais is beperkt houdbaar. Raadpleeg daarvoor de verpakking.