Rabarber, groente waar niet iedereen van houd.

Rabarber.

Rabarber is een groente met rode, vlezige stengels.
Deze stengels worden gekookt en gezoet.
Het is bijvoorbeeld als nagerecht of bijgerecht te gebruiken.
Je kunt het in de yoghurt doen.
rabarber

Hoe maak je het klaar ?

Rabarber kun je met suiker stoven, pocheren of bakken.

Gekookte rabarber :

Rabarber snijden en schoonmaken is een klusje wat snel geklaard is.
Je verwijdert eerst de harde stukken aan de onderkant en doet dat ook aan de bovenkant.
Spoel de stengels af en snijd ze in stukken. Het formaat maakt weinig uit, want de stukken zullen toch uit elkaar vallen zodra de groente gaar wordt.
Sommige mensen schillen rabarber. Dat is helemaal niet niet nodig. Losse draden kun je eventueel wel verwijderen.

Je doet de gesneden stukken in een pan met weinig water.
Wanneer rabarber gaar is valt het uiteen. Dat gebeurt meestal na een minuut of 10.
Je moet er wel rekening mee houden dat rabarber slinkt als het gekookt is.
Heb je dus meerdere eters, kook dan wat meer.

Serveren.

Je kunt rabarber warm of koud gebruiken.
Ook kun je het als vulling voor taarten gebruiken.

Niet het blad en wanneer eten.

De bladeren van de rabarber bevatten het giftige oxaalzuur en kunnen niet gegeten worden.

Rabarber wordt het hele jaar door verkocht, maar smaakt het beste in de herfst en winter.

Bewaren.

De groente is goed te bewaren. Verse rabarber kun je ongeveer een week bewaren in de koelkast.
Wil je het toch echt langer bewaren, dan kun je het invriezen.
Wel moet je het dan even een minuut of twee blancheren.
Zit het eenmaal in de vriezer dan kun je het een half jaartje bewaren.
Ook kun je compote of jam maken.

Soorten rabarber.

In de supermarkt is het te krijgen in twee kleuren: rood en groen.
De groene is vaak wat zuurder dan rode.
Koop je rabarber in de winkel, zorg er dan voor dat de stengel nog stevig is.

Medicijn.

Chinezen gebruiken de groente als medicijn en daarvoor is veel te zeggen, niet alleen om de laxerende kwaliteiten.
Uit recent onderzoek blijkt dat het rabarberpigment parietin werkzaam kan zijn bij bestrijding van leukemie en wellicht andere vormen van kanker.
De ook aanwezige polyfenolen werken ontstekingsremmend en hebben een anti-carcinogene werking.

Gezond.

Het is hartstikke gezond en het heeft weinig koolhydraten.
100 gram rauwe rabarber bevat ongeveer 2 gram koolhydraten. Verder zit er in rababer 0,5 gram eiwitten en 0,1 gram vet.
Aan mineralen 300 mg kalium, 40 mg calcium, 0,5 mg ijzer en aan vitamines 0,05 mg B1, 0,02 mg B2 en 10 mg C.
De energiewaarde van 100 g is 46 kJ.